Visie & achtergrond

school of beats

Iedereen heeft het in zich om muziek te maken en zich te uiten door middel van muziek. Het geeft niet alleen energie, maar kan ook helpen om emoties en gedachten te verwerken. Daarnaast werkt het verbindend om samen muziek te maken. Muziek is een taal die iedereen meteen begrijpt.

Je kunt al snel een liedje zingen of op een tafel trommelen, maar wil je echt de muziek maken op het niveau van de muziek waar je zelf graag naar luistert, en er goed in worden? Daar gaat niet in één keer. Het is vaak een lang proces, maar wel een prachtig proces waarbij je niet alleen muziek leert maken.

Het is ook een reis waarbij je jezelf veel tegenkomt, waarbij je het vertrouwen in jezelf op de proef moet stellen en waarbij je vaak gefrustreerd raakt omdat het niet in één keer lukt. Maar wanneer je ontdekt wat je nog moest leren, waardoor het wél lukt, voelt dat fantastisch. 

Dat muzikale, creatieve en vaak artistieke proces moet op de juiste manier begeleid, bemoedigd en ondersteund worden, zodat je er écht steeds beter in wordt en niet in je eentje vast komt te zitten. Totdat je op een dag zonder moeite de muziek kunt spelen die je zelf altijd wilde spelen, maar dan zelfs op je eigen manier. 

Dat muzikale, creatieve en vaak artistieke proces moet op de juiste manier begeleid, bemoedigd en ondersteund worden, zodat je er écht steeds beter in wordt en niet in je eentje vast komt te zitten. Totdat je op een dag zonder moeite de muziek kunt spelen die je zelf altijd wilde spelen, maar dan zelfs op je eigen manier. 

producerles-joram-leerling-prophet

DANKBAAR

School of Beats-leraar Joram Kroon: “Ik vind het prachtig om mensen op weg te helpen tijdens die ontdekkingstocht. Ik krijg er energie van wanneer ik zie hoe een leerling het eindelijk begint te snappen. Zoals het principe van de Kwintencirkel in muziektheorie, een moeilijke scratchtechniek of wanneer hij of zij eindelijk die goede take opneemt en trots is.

Wanneer je eenmaal op het punt bent beland dat je zelf de muziek kunt maken die je altijd al wilde maken, wordt het je uitlaatklep. Dat merk ik ook bij mezelf: ik ben afhankelijk geworden van mijn muziek. Niet in financiële zin, maar het creëren van muziek maakt me gelukkig. Daarom geniet ik er enorm van en ben er dankbaar voor dat ik via School of Beats met mijn passie bij kan dragen aan het plezier die mensen met muziek kunnen beleven.”

Mijn eigen muziekverhaal

Mijn eerste liedjes
Tijdens mijn eerste pianolessen die ik kreeg toen ik 8 jaar oud was, ontdekte ik dat je ook je eigen melodieën kon maken. Ik zette de noten in een andere volgorde en bedacht er nieuwe liedjes mee. Het componeren zat er dus al vroeg in. Zeker toen ik ontdekte dat ik op een keyboard nog meer geluiden kon maken, er ook ritmes bij aan kon zetten en stukjes die ik speelde op kon nemen om alles tegelijkertijd te laten klinken. Ik had het idee dat ik toen al complete liedjes kon maken.

Muziek maken op de computer
Maar daar bleef het natuurlijk niet bij. Ik leerde dat je op de computer een muziekprogramma kon gebruiken om echt complete liedjes te kunnen maken. Dus downloadde ik Cubase op mijn 12e en maakte daar mijn eerste nummers mee. 

Hiphop, drum ‘n’ bass, dj-en en scratchen
Toen mijn neef me toen ik 13 was vertelde over ‘’hiphop’’, vond ik dat een hele domme naam voor een muziekstijl. Hij gaf me een lijstje met hiphopartiesten zoals De La Soul, Souls of Mischief en EPMD. Ik was verkocht. Via Marokkaanse vrienden leerde ik scratchen en ontdekte ik drum ‘n’ bass. Ik begon zelf ook hiphopbeats en drum ‘n’ bass te maken, te dj’en en te scratchen. Via het online forum Wendbaar.net kwam ik met andere ‘turntablists’ uit België en Nederland in gesprek. Vanaf mijn 16e heb ik veel dj-battles gedaan. In de Benelux Battle behaalde ik ooit de 3e plaats.

Zo groeide ik steeds verder, samen met alle muziekspullen in mijn slaapkamer. Die had ik inmiddels tot een studio en dj-booth omgebouwd. Elke dag stond ik een half uur eerder op om voordat ik naar school ging nog even te scratchen. Op school deed ik het niet zo goed, maar er waren een paar leraren die me veel artiesten tipten op het gebied van ‘black’ funk, latin dub (Bill Laswell), jazz (Thelonius Monk) en andere gave, ‘oude’ muziekstijlen. Daarnaast leerde ik tijdens mijn pianolessen ook met anderen improviseren in jazz en bossa nova.

Opleiding Compositie en Muziekproductie

Als je al jaren zoveel met muziek bezig bent, wil je er natuurlijk ook je werk van maken. Daarom heb ik de opleiding Compositie en Muziekproductie gestudeerd aan de HKU. Ik was daarnaast erg actief in de hiphopscene in Utrecht en had mijn eigen studio in Kytopia, toen het aan de Zeedijk lag. Inmiddels heb ik mijn studio uitgebreid en huis ik in de DJ School Utrecht, in Overvecht.